GIRONACINEMA
Concurs pel disseny de la Catifa Vermella del Festival de Cinema de Girona (2018)
El Festival de Cinema de Girona pretén convertir la ciutat en un focus d’atracció del món cinematogràfic durant uns dies. Per tal de donar resposta a tota una sèrie de requeriments no s’ha optat per una solució única, sinó per un conjunt de diverses actuacions que, col·locades de manera global, creen un àmbit idoni. Aquestes es poden desglossar en les següents premisses:
VISIBILITAT A ESCALA DE CIUTAT
Es col·loquen tòtems en punts estratègics de la plaça com a reclam de l’espectador que circula per les zones properes a la Plaça Independència. D’aquesta manera podrà percebre que alguna cosa hi està passant i es podrà aproximar i participar dels diferents actes.
Els tòtems són de base quadrada, de 3m de costat i 6m d’altura, fets amb estructura de Truss i una pell de lona. Com a valor afegit, un dels dos tòtems s’utilitza com a taulell informatiu i punt de venda d’entrades, fàcilment identificable quan està obert.
ALTERAR L’ATMOSFERA HABITUAL DE LA PLAÇA
La proposta contempla col·locar unes lletres lluminoses sota cada una de les voltes de la façana de la plaça. Així, des de qualsevol punt de l’espai porxat, el ciutadà tindrà la sensació d’estar en un àmbit diferent de l’habitual.
CREAR UN MARC IDEAL
Es planteja que els protagonistes del festival accedeixin a la plaça des de la Gran Via Jaume I i baixin dels vehicles abans de la catifa vermella. S’esperen per entrar sota l’estructura de Truss i il·luminats per un núvol d’estrelles -punts de llum LED que varien d’intensitat de manera aleatòria- mentre la gent els fa fotos, amb les lletres lluminoses i la catedral il·luminada de fons. És aquest l’enquadrament estratègic buscat que identifica el festival de manera immediata i el fa irrepetible en qualsevol altre punt del món.
CREAR UNS RECORREGUTS CLARS
És molt important deixar clars els recorreguts dels vehicles i els dels vianants en el moment previ i posterior als actes que es desenvolupen a la plaça. Per això es prohibeix el pas de cotxes per davant la façana nord de la plaça, obligant-los a fer la volta sencera i es reserva aquest espai al vianant. És precisament en aquesta zona on hi ha el punt d’arribada, la zona d’informació i venda d’entrades i on el públic es troba i intercanvia opinions, mentre fa i es fa fotos.
MARCAR UN ACCÉS ÚNIC
S’utilitza l’estructura de Truss de base de 7x7m i 5m d’altura per marcar l’àmbit d’arribada i l’entrada al cinema, actuant com a portal. En aquest punt hi apareix la catifa vermella, circular per ser omnidireccional i un núvol d’estrelles que il·lumina el camí fins a l’interior mentre ressegueix el camí vellutat. S’aprofita el sostre brillant del passatge per multiplicar la llum que s’hi emet. Tot el recorregut està protegit per una catenària i té uns passos laterals, per on es pot circular lliurement.
COL·LOCAR EL PHOTOCALL ESTRATÈGICAMENT
S’ha ubicat el photocall dins el passatge, just abans d’entrar a la sala de cinema perquè és un punt de pas obligat per tothom que accedeix al recinte i alhora està a recer de l’ambient exterior i controlat, facilitant la realització de les fotos o vídeos protocol·làries. S’aprofita justament aquest punt on el passatge es fa més alt i s’aconsegueix més sensació d’amplitud. A més, la major altura permet col·locar diferents focus per il·luminar el photocall amb més precisió.
Es passa d’un espai exterior ampli, a un passatge comprimit i finalment hi ha una última descompressió, abans d’entrar. Aquesta seqüència també es pot traduir a les emocions: la calma a l’exterior, el nerviosisme abans de veure la pel·lícula al passatge i un punt previ de relax al photocall.